ПРОТИЛЕЖНЕ ПРО СРСР


ПРОТИЛЕЖНЕ  ПРО СРСР

Результат пошуку зображень за запитом "життя в срср,село "
Якось я весь день, їхав в поїзді додому, в село на Поліссі. Це була дуже цікава поїздка. Нескучна, весела і виразно корисна.

 Моїми попутниками були Петро Васильович і Василь Петрович,поліщуки .Як вияснилось в процесі їхньої словесної перепалки  Петро жив у селі,а Василь мешкав у  невеличкому районному містечку. Петро Васильович та Василь Петрович   влаштували суперечку і так захопилися, що один раз навіть перекричали гуркіт зустрічного поїзда. Обидва вони були дідусями, років сімдесяти, але це не заважало їм стрибати по полицях і влаштовувати метушню, як підліткам. Ніхто з них не бажав поступатися – це, здавалося, було для них абсолютно неможливо. Їхня захоплива суперечка мене теж зацікавила і я теж активно прийняв у ній участь. Про що ж ми сперечалися? Про життя в СРСР. Один її лаяв, а інший нахвалював. При цьому мова у них йшла про одні і ті жтеми. Але лише в одного ці теми виходили хороші, а у супротивника – зовсім нікудишні і навіть шкідливі. Вони сперечалися без перерви на обід, ковтаючи лише таблетки для серця. Я весело сміявся, дивлячись на цих старих «політиків». Врешті-решт вони помирилися, зійшовшись на тому, що ковбаса «Докторська» була все-таки дуже пристойна. І не просто помирилися, а разом сіли вечеряти,витягнувши з своїх дорожніх сумок припаси. Звісно без бутилки «веселої» не обійшлося…  Мир тривав недовго, після першої ж стопочки знову кинулися кричати і тупотіти. І я знову сміявся, спостерігаючи, як ці рухливі дідусі-розбійнички наскакують один на одного. «Чому ж ви знову воюєте?» – Запитав я і відразу ж отримав відповідь: тому що обидва не виносять брехні. Кожен з них, виявляється, кажучи про одне й те ж, викладав неправду. Але вже під»зжали до Сарнів. Тож. Я побажав їм скоріше помиритися і зійшов на перон. Більше я цих людей ніколи не зустрічав, але став думати про предмет їх розбіжностей, і незабаром мені прийшло в голову, що про це можна статтю. А саме про те, що про життя в СРСР можна розповідати абсолютно по-різному. І я став розпитувати колишніх жителів Радянського Союзу і почув багато абсолютно протилежниі цікаві історіі.

Історія 1.

МІСТО РІВНЕ.

Тетяна.Продавчиня. 1955 року народження.

Результат пошуку зображень за запитом "життя в срср,"

Бувало, що прилавки були повні

«Наш двір – краще, що було в моєму дитинстві, люблю його згадувати. Будинки були жовті і пісочного кольору, з гарними маленькими балконами на фасаді. Ми їх називали «балкончики».

Склити їх не дозволяли, тому що вони виходили на велику вулицю, забороняли на них зберігати громіздкі предмети, а тільки дрібниці. Квартири були не маленькі, не великі, а середні. Стелі були високі, двері подвійні. Відкриваєш вхідні двері, а за нею ще двері. Чому так – не знаю.

У кожній квартирі був паркет, і так у всіх трьох будинках, які утворили наш двір. Всі один з одним віталися, на сходах, в ліфті і взагалі скрізь. Нас, дітей, вчили говорити «здрастє», пояснювали, що це ввічливо. Моя мама вчила нас з братом, щоб ми пропускали вперед старших, відкривали бабусям і дідусям двері в під’їзд, кидалися піднімати ключі, рукавички, якщо ті їх впустять.

Двір був прохідний, а не глухий, і влітку, і взимку через нього була стежечка-дорога. Але брудно не було. На землі нічого не валялося. Ні жителі нашого двору, ні перехожі не наважувалися смітити, навіть недопалки не кидали. Виявляли свідомість. Двірників було двоє, чоловік і дружина, обидва літні. Як їх звали, не пам’ятаю. Працювали в фартухах, в рукавицях, то з мітлами, то з лопатами. Автомобілів було мало, собак-котів теж. Дітей теж проживало трохи, всього, здається, п’ятнадцять або трохи менше.

В одному з наших трьох будинків знаходилася дитяча бібліотека, і ми, зазвичай, в неї ходили. Приходиш зі школи, вдома нікого немає, обідаєш, п’єш чай, з»їдаєш булку з варенням, робиш уроки і – в бібліотеку. Мій брат був старший за мене на три роки і відвідував спортивну секцію. Ішов о другій годині і повертався ввечері. А я зустрічалася в бібліотеці з іншими дітьми з нашого будинку, тому що вони теж туди приходили. Ми вчилися в різних школах і класах і бачилися тільки у дворі і в бібліотеці.

Ми, діти, майже всі дружили. Ходили один до одного в гості. Я могла запросити одразу трьох або навіть п’ятьох, і тоді мама всіх нас пригощала, подавала чай і цукерки. Так само чинили інші мами з нашого двору.

У бібліотеці, в читальному залі, ми сідали за далекі столи, брали книги про тварин або дитячу енциклопедію. Ми знали, як потрібно себе вести і завжди говорили тільки пошепки. Нас ніколи ні за що не сварили. Потім ми йшли на подвір’я і розмовляли про книги – про те, хто що прочитав. Серед нас був один хлопчик, у якого була пристрасть до вигадування, і він постійно вигадував різні сюжети і історії. Розповідав бурхливо: то стрибав, то скакав, то розмахував руками і смикав ногами. І все-таки було цікаво. Я думала: ким він стане, коли виросте? Він став суддею. Перестав вигадувати, став солідною і серйозною людиною.

Дитячий майданчик у нашому дворі була крихітним, на ньому гралися тільки малюки.

Ми, яким було від восьми до одинадцяти років, збиралися на широкій лаві посередині двору. Вранці, коли ми були в школі, на ній сиділи дідусі та бабусі. Увечері лавка була нашою.

Майже всі діти були позитивні. Вчилися добре. Одяг носили акуратно і дотримувалися чистоти. Поганих дітей було зовсім не багато. Правда були ватаги старших хлопців з гітарами.У цих компаніях всього було і вино «Біоміцин» теж…

Взимку завжди рясно випадав сніг, але його не прибирали і не вивозили, а збирали докупи.Ця купа кожного дня вона росла і врешті-решт перетворювалася в гору. Ото була нам радість! Ми каталися з цієї гори на санках, рили в ній печери. Так робили всі діти радянської доби. Той час мені подобалося. Було спокійно і добре. Ми росли здоровими, чемними, вихованими, багато читали, багато прагнули дізнатися. Наш двір був нашим другом.

Коли ми підросли, поступилися нашу лавку підрослим малюкам. Тепер вони ходили в дитячу бібліотеку, а потім йшли на подвір’я і розмовляли про те про се, поки їх не кликали додому.

З чотирнадцяти років я перестала відвідувати дитячу бібліотеку, але вона до цих пір зі мною – в моїй пам’яті. І мій двір теж.

Я ходила до подруг, іноді ми з подружкою ходили до хлопчиків, але не до тих, хто був з нами на нашій лавочці, а до інших, з нашої школи. І хоча наша «лавочна» компанія розпалася, всі ми зберегли про неї найкращі спогади.

Згодом, коли я виросла, мені довелося виїхати на проживання в інше місто. Багато часу я не бувала в нашому дворі. А коли, нарешті, я прийшла в наш двір, він здався мені дуже маленьким. Лавки нашої вже не було. Усюди стояли машини, багато машин. Будинки постаріли і втратили вигляд. Багато балкончики з боку вулиці засклили. Чужі, незнайомі люди виходили з нашого будинку і входили в нього. Зайшовши в наш під’їзд, я з гіркотою виявила, що він брудний і незатишний. А в мій час на будь-який сходинці можна було сидіти, як на лавці.

Про країну СРСР я сумую, як про хороше, добре і людяне. Іноді мені хочеться все кинути і повернутися назад, в Радянський Союз. Але ось біда – це неможливо. Дуже шкода – часом навіть до сліз ».

 

Історія 2. /Протилежна/

Місто Сарни.

Оля. Вчителька., 1964 року народження,: «Наш двір був недалеко від ринку та автовокзалу. Те, як ми жили, я можу назвати тільки чортівнею. Напевно, ми були прокляті. Але за що?

Результат пошуку зображень за запитом "життя в срср,"

Черги за хлібом…

Два наших триповерхових будинки повоєнної забудови і утворювали глухий двір, і повз нього лежав найкоротший шлях до автовокзалу і ринку. І всі ходили до нас в цей глухий закуток, «в туалет».  Ходили «по-великому» і «по-маленькому», викидати сміття або зіпсовану їжу. Люди на ходу вивертали свої сумки, авоськи, мішки і рюкзаки, і залишки їжі, відходи,  шкаралупа, корки, кістки валялися в нашому дворі всюди. Сюди вели і несли дітей – під дерева, найменших татусі і матусі тримали на витягнутих руках, поки вони справляли природні потреби, а дітлахам постарше наказували: «Сходи зараз, а то в автобусі туалету немає, і ніхто на дорозі зупинятися не буде!”

У нас «сідали» бабусі і дідусі, студенти, солдати і навіть на вигляд інтелігентні люди в окулярах, найбільше було селян, які привозили свій крам на базар. Ми жили ніби в громадському туалеті, і у нас, у радянських дітей нашого двору, наші ж радянські люди вкрали двір, а заодно і нормальне дитинство. У мене досі перед очима стоять розкидані по всьому двору обривки газет, які використовували як туалетний папір. Зрозуміло, що ми, діти, ніколи не грали в нашому дворі – це було немислимо. Ми йшли подалі. Моя мама, я думаю, тому й збожеволіла, що багато років вискакувала з під’їзду і кричала людям: «Що ж ви робите! Адже ми тут живемо! »Всі жителі в нашому дворі були похмурі, задумливі, з незадоволеними особами. Ще б пак: як тут радіти життю?

Від крику у мами іноді надривався голос. Вона зовсім засмикалась. У неї були тик і безсоння. Інші жителі теж вискакували або кричали з вікон і з балконів, погрожували, але нічого не діяло. Все це була нісенітниця. Люди вирішили, що наш двір – вбиральня, і робили те, чого вони сюди прийшли. Але чому вони так поступали? Звичайно, тому, що в СРСР громадські туалети були відомою проблемою. Їх було так мало, на ринку і автовокзалі   перебували в такому жахливому стані, що радянські люди не могли ними користуватися.

Історія 3./сільська/

Результат пошуку зображень за запитом "життя в срср,село немовичі"

С. Немовичі.Спогади автора

Наймилішими мені були весна і  літо.Весною при повені вода стояла кругом нашого двору, тож можна доволі було поплавати чайкою. Ну а літом; взагалі Божа благодать.  Алже літом основним повсякденим одягом била майка і труси.Особливо мені подобалося, що про цей одяг майже не потрібно піклуватися. Тільки носи собі і носи. Коли йшов в ліс наряжався по обставинах. Найбільше я поважав хромові блискучі чоботи, але вони були батькові, тож обходився кирзовими.  Ми йшли на весь день в ліс або на річку Случ, а бувало, і ночували в огородній бригаді, в будці сторожа,  або біля річки. Жили в курені, а не в наметі, пили річкову воду, варили юшку, пекли картоплю. Носили з собою невеликі ножі, які завжди могли стати в нагоді в лісі або ще де-небудь. дуже подобалося мені таке життя.. Я міг годинами сидіти біля багаття і дивитися на жевріюче вугілля..Разом з ровесникамиі брехали про  свої геройства.. Кожен з нас потайки від батьків курив цигарки, і я теж курив, за компанію. Ми відчували себе дорослими людьми, адже поруч не було нікого старше нас.

Хлопчаки пасли коней, їздили на них верхи, але мріяли ми тільки про одне – стати  трактористом або  шофером вантажівки. Їм потрібно було тільки це. Всі багатства світу вони відкинули б лише для управління грузовичком «ЗіЛ» , «Газ», чи ЮМЗ. їздити по місцевим сільським дорогам, та ще відповідно одягнувшись. Я рівнявся на місцевих шоферів. Ще б! Це були лихі на вигляд люди: кожен носив модну кепку і широкий ремінь, а під сорочкою – матроську тільняшку. Два верхні гудзики у сорочки завжди розстебнуті, щоб тільняшку було видно. І, звичайно, хромові чоботи. Без чобіт  я не зустрічав жодного шофера. У кабіні вантажівки на лобовому склі обов’язково портрет Сталіна в мундирі генералісимуса, кольорове фото. А в інших місцях – вирізки з журналів: всякі красиві дівчата, кіноактриси, стюардеси.

Мені і самому не раз думалося, що це гарне місце в житті, якщо ти сільський шофер. Їдеш після роботи, куриш папіросочку, слухаєш музику з транзистора. І прямуєш ти не додому, а на ферму, так як там працює твоя дівчина. І вона чекає тільки тебе, і нікого іншого. Сідає поруч на сидінні і обов’язково цілує в щоку і обіймає за шию. Добре! У місті, мабуть, на вантажівці після роботи з коханою не покатаєшся. Машину потрібно поставити в гараж. А в селі майже кожна вантажівка ночує біля будинку водія, як особистий автомобіль. Дуже зручно: вранці прокинувся, схопився на сидіння, завів мотор – і поїхав на роботу. Не потрібно трястися в автобусі або тролейбусі, платити за проїзд, протискуватися до виходу і питати: «Ви на наступній зупинці виходите?»

У селі взагалі суцільні переваги. Влітку шофер може зупинитися біля річки чи ставка, вийти з кабіни і скупатися, і ніхто йому слова не скаже. Увечері можна піти спати на копицю сіна , одному або, як пощастить, то з коханою. Я бачив: деякі шофери так і роблять. Чудове життя! Кругом широчінь і роздолля. Люди все прості, які розуміють, живуть як усі, ніхто не афішується. І в сільському будинку набагато цікавіше, ніж в квартирі. Нехай немає водопроводу і каналізації, зате дуже приємно спати на печі. Заберешся на піч, а там лежать всякі старі книги, газети, календарі. Лежиш, читаєш книжки, розглядаєш картинки. А тітка пече млинці – багато, п’ятдесят штук, відразу на три дні. Потім вона наливає в глибоку тарілку згущеного молока і кличе: «А ну, хто тут чемпіон по оладок?» Я зістрибує з печі і біжу до столу. А там уже чайник пихкає. Чемпіон до млинців, та ще й зі згущеним молоком, це, звичайно, я! Будинки, в місті, такого немає. І я буду вихваляти все відразу: і млинці,і борщ, і сільське життя..

Залишити відповідь

