В СЕЛІ АКТИВНО ЖИВУТЬ З САМОГО РАНКУ


Переїжджаючи з міста в село, багато переселенців привозять з собою і міські звички. Наприклад, лягати спати далеко за північ і вставати до обіду, інтернет-залежність, ранкова кава та інше. Проживши понад п’ять років в селі, я як би жила окремо від цього соціуму.

Всі частини «Історії одного переселення» читайте тут .

У Києві можна купити все, що завгодно, практично в будь-який час дня і ночі. Кафе, бари та ресторани часто працюють до останнього клієнта, супермаркети відкриті цілодобово. Наприклад, я знаю одного програміста, який, живучи за містом, так і зберіг звичний нічний спосіб життя. Але в селі вся ділова активність відбувається рано вранці. Наприклад, робочий день починається рівно о 8.00, а зустріч можуть призначити і на 7.00. Магазини відкриваються о 8.00, а закриваються в 18.00-19.00. Хліб привозять в наш магазин з 9.00 до 10.00. І його треба ловити. Доводиться підлаштовуватися під сільський спосіб життя: стояти в черзі, тріщати з жіночки ні про що. І треба бути готовим до того, що делікатесів в сільському магазині не продають. Та й не завжди потрібні продукти можна купити.

Думаю, немає сенсу говорити про те, що продукти в сільських магазинах продають жахливої якості. Недавній приклад: мені дуже захотілося котлет, а оскільки їхати в Сновськ (колишній Щорс) лише за одним м’ясним фаршем не було ніякого сенсу, то я ризикнула купити його в місцевій крамниці. До цього я купувала цей фарш тільки для годування котів. Втім, подумала я, якщо коти їдять, то чим ми гірші? Як би не так! Потрапивши на сковороду, фарш став виділяти запах тухлої риби. Котлети з’їли коти, а чоловік навіть засмутився через мого обурення. Але селяни адже купують продукти в місцевій крамниці і не нарікають, бо особливого вибору немає. Втім, на цьому я закінчу своє ліричний відступ.

До речі, шановні читачі, а чи замислювалися ви про те, чим відрізняються міські від сільських? Всім. І це правда. Але перш за все поглядом. У сільських погляд більш скромний, трохи опущений, навіть зацькований. Особливо у жінок. Адже вони завжди в роботі, і часом дуже важкій фізичній роботі, як для жінок. І далеко не всіх бережуть чоловіки, як мене. У міських же погляд сміливий, відкритий, трохи навіть зухвалим в порівнянні з сільськими. До слова, я не раз чула в свою адресу: мовляв, зухвала яка.

Манера одягатися також відрізняється в селі від міста. І, мабуть, це відміну я за собою збережу назавжди. Влітку я звернула увагу, що багато жінок, зокрема мої новоспечені родички (віковий критерій приблизно від тридцяти до п’ятдесяти років), ходять по вулиці, включаючи магазин, в халатах. Вийти з дому в бігудях, накинувши на голову хустку, теж нормально. Для мене це дико. Але я і не претендую на роль 100% -ної селянки. І нікого з городян не закликаю повністю інтегруватися в село.

Істотна відмінність має і харчування, хоча сільська кулінарія – це тема для окремої статті. Отже, як снідають в місті? Чашка кави або чаю плюс два-три бутерброда. Далі поспіх в офіс, потім обід в 13.00 і пізню вечерю вдома. День селянина виглядає так: підйом влітку в 4.00-5.00, взимку – в 6.00, сніданок складається з супу чи борщу або каші з м’ясом або картоплі. У 6.00-6.30 виїзд в поле, ліс. Загалом, кожен на свою роботу. Найпізніше початок робочого дня – 8.00. І, повірте, у дружини вже має бути все готово за півгодини до виходу чоловіка з дому. Голодним він не піде. Обід в 11.00-12.00. Близько 16.00 відбувається обов’язковий так званий перекус: чоловіки, якщо працюють недалеко від будинку, повертаються на другий обід, або хтось із жінок приносить їжу. Потім вечеря. Це вже як вийде. Як розповідав мій чоловік Андрій, коли працював в поле трактористом, то бувало, що вечеряв і о 23.00, а то й пізніше. У місті ж живуть зовсім по іншому розкладом.

Багато, які переїхали з міста в село, до речі, не сприймають алкоголь або ж вживають його, так би мовити, у свята. П’яних гостей в хату не пускають. Ми теж не пускаємо. Між іншим, поки я писала ці рядки, в вікно постукали. Виявилося, що родичі вигнали п’яного сусіда з будинку і він попросив пересидіти у нас якийсь час. Чоловік не пустив, чому я дуже рада.

Сільські ж завжди знайдуть привід для випивки: поповнення в родині, свято, «толока», сінокіс. Тут без «чарки» не обійдешся. До речі, сільських п’яниць видно відразу, тому що зручності в будинку рідко у кого є, та й п’ють в більшості випадків «сивуху». Ось, припустимо, попрацював п’яниця «по людях».Заплатили йому, дали з собою або «пляшку», або «літру». Та ще за стіл посадили і «сто грам» налили. Прийшов додому, додав. Захмелів. Спати завалився. Де тут митися, голитися і прати одяг? У місті ж алкоголік прийняв душ, поголився, виправ одяг і пішов далі «здоров’я поправляти» в бар.

Не приймають, як правило, міські матюки. Сільські мужики, а то і деякі жінки, люблять мат. Тут він вельми колоритний – «суржиковий». Вживають його до місця і не до місця: молоток на ногу впаде, сусід нахамив, транспорт не заводиться і т. Д. Це, звичайно, свідчить про вбогому утворенні і нестачі словникового запасу. Але село є село – мало кому потрібна навчання. Наприклад, моя сільська свекруха за освітою бухгалтер, а все життя пропрацювала дояркою. Так взяти хоча б мене: університетський диплом, успішна кар’єра. А в підсумку живу шостий рік в далекому селі, майже в 200 км від столиці, і одружена з простим сільським хлопцем.

Фізичне статура у сільських і міських також відрізняється. Причому, на жаль, у міських чоловіків не на користь сільських. Проживши в минулому році чотири місяці в Києві, я звернула увагу на велику кількість повних чоловіків мого віку і навіть молодший за мене. І це не дивно, адже мегаполіс передбачає сидячу роботу, що сприяє відкладенню жиру. У селі переважає тип сухих жилавих мужиків. Повинна зауважити, що в роботі вони набагато витривалішими городян. Відверто товстих мужиків на селі небагато, хоча і їдять за трьох, як правило. Просто всі зайві калорії йдуть в роботу. Зате ці жири відкладаються в селянку (оскільки вони несуть менші фізичні навантаження), ніж програють городянкам. Загалом, скрізь є свої плюси і мінуси.

Я не агітую переїхали в село городян повністю влитися в село і виглядати, як місцеві. Свою індивідуальність необхідно зберігати. Але щоб не виглядати серед селян білою вороною, варто стати на їх рівень, іноді навіть насильно опустити себе до їхнього рівня і заговорити з ними на одній мові.

Залишити відповідь

