Сповідь ката з диверсійного підрозділу польського націоналістичного підпілля


Сповідь ката. Як від рук польського підпілля гинули українці і поляки

«Яка чарівна дівчина! Це довге волосся і ці великі блакитні очі … В останній момент відчуваю певного роду жаль. Знижую приціл і одночасно натискаю на гачок. Щоб не в голову – думаю – як вона буде виглядати в труні? ».

«Історична Правда» публікувала рецензію з газети «Ґазета Виборча» (у російському перекладі – на сайті UАргумент) на скандальну книгу «Екзекутор» («Кат») – мемуари бойовика диверсійного підрозділу польського націоналістичного підпілля. ЖЖ-юзер Joanerges перевів кілька уривків з самої книги.

У польському видавництві «Ośrodеk KARTA» минулого літа вийшла книга спогадів Стефана Дембскі (Stefan Dąmbski) під назвою «Кат» (Egzekutor). Автор виріс у селянській родині, закінчив школу у Львові, а в 1942 році 17-річним юнаком потрапив у спецпідрозділ польської Армії Крайової, завданням якого були страти гітлерівців і колабораціоністів.

Після звільнення Польщі підрозділ стратив представників нової, комуністичної, влади, а також етнічних українців.

Повість вже викликала відносне збурення у польському суспільстві та ЗМІ, адже в ній йдеться про темну сторону діяльності польського підпілля. Про те, на що накладено негласне табу – про жорстокість і безжалісність бійців Армії Крайової. У сучасній Польщі з цих питань діє негласний закон омерти (італ. omertà – взаємне приховування, кругова порука).

Польські історики відзначають унікальність цього видання – це, по суті, перші спогади учасника карального підрозділу підпілля в Європі часів Другої світової. Досі був тільки голландський документальний фільм про долю учасника підпільного трибуналу, але вперше розповідається про те, хто безпосередньо натискав на гачок.

У соціалістичній Польщі такі спогади не могли з’явитися, оскільки в них описані тортури міліціонерів. Але вони не могли бути видані і ніяким емігрантським спільнотою, оскільки це могло кинути тінь на АК …

Автор визнає, що обрав собі роль ката під час війни: «Не заперечую, що мені і таким, як я, життя диверсанта було дуже на руку … Я не повинен був ходити в школу, яку в молодості не любив, не повинен працювати фізично, не мав жодних родинних зобов’язань, не повинен переживати про те, що завтра поставлю на плиту, що не виносив монотонного життя, а різноманіття емоцій різного роду мав у підрозділі досхочу ».

Дембскі резюмує свою історію: «Здійснились мої мрії: я став людиною без сумнівів у власній правоті … Був гірше підлих звіра, був на самому дні людського болота, але я був типовим вояком АК. Був героєм, на грудях якого після війни висів Хрест Борців … »[Хрест Борців – друга (на той час) за значимістю військова польська нагорода, надавана за« вчинки мужності і відваги, зроблені під час бою »].

Дембскі написав не про те, яким безстрашним, білим і пухнастим борцем за Вітчизну він був, а про те, як потроху почав отримувати задоволення від самого процесу вбивства, страти.

Про те, як все частіше гинуть і прості поляки – випадкові люди: дівчина, яка бачила страту колабораціоніста, діти на лінії вогню …

Власне, спогади обірвані на півслові – автор застрелився 13 січня 1993 в американському Маямі. Вашій увазі пропонується мій переклад уривків з книги, доступних в інтернеті.

Автор, Стефан Дембскі, дитяче фото

ПОЧАТОК

[…] В АК мене залучив мій хороший довоєнний знайомий (Станіслав Палац), старший за мене, який мав у підпіллі звання підпоручика. Належав не до «Четирнадцатке» [спецпідрозділ зі львівських поляків, створене в 1943 р., спеціалізувалося на стратах українців], яка в мій Жешувський регіон прийшла значно пізніше, а до другого відділу «Юзефа». «Стах» був моїм безпосереднім керівником і «контактом». Він прийняв у мене присягу у малій селянській хаті, при запаленій на Біблії свічці.

Тільки через два тижні після присяги я вперше зустрівся з нашими хлопцями з підпілля. Я був швидше здивований. Вони не носили зброї. Не проходили ніякого навчання. Їх завданням була тільки доставка повідомлень. З того почав і я.

Вступивши в АК, я сподівався на більше акцій та емоцій, мріяв про славу. А тут протягом перших трьох тижнів нічого не відбувається. Кожні два дні вирушав з повідомленнями, які брав з-під одного каменя для того, щоб віднести і покласти під камінь, що знаходився на 15 кілометрів далі […]

Я жив тоді у селі з братом і тіткою, почав мріяти про те, щоб піти з дому і перейти в диверсійний підрозділ. Знав, що мене чекають важкі умови в лісі, але відчував також, що там буде різноманітне життя, повна міцних вражень, яких завжди шукав.

Прийняти рішення було легко, але потрапити до спецпідрозділу – інша справа. Про «Юзефі» вже чув, але доступу до нього не мав жодного, а також не знав, де його шукати. Мені знадобився чистий випадок.

Мав приятеля Юрка. Хлопець до танців і до молитви. Цікаво, що хоча сам до АК не належав, але завжди аківців собі за друзів обирав. І тут раптом бомба вибухнула! Одного разу пополудні приходить до мене «Стах» і каже, щоб я враховував те, що кажу Юрі, оскільки виявилося, що він щотижня регулярно спілкується з гестапо.

Просив мене, щоб я тимчасово бачився з Юрком, як і раніше, до прибуття хлопців з диверсійного підрозділу, які проведуть ліквідацію.

Побачив у цьому свій великий шанс. Сказав «Стаху», що маю прихований у себе під ліжком польський карабін, і попросив, щоб дозволив мені покінчити з Юрком. Сказав, що запропоную йому полювання на сарн, на яких справді потайки полював, і справу зроблено.

Спочатку «Стах» не хотів нічого про те чути, кажучи, що у мене немає досвіду, що якщо Юра щось відчує, то може бути проблема, тому що цей хлопець «має чотири ноги». Після годинного спору погодився на все, хоча і з небажанням.

Після відходу «Стаха» я важко зітхнув […] Мені якось не прийшло в голову, що через кілька годин доведеться застрелити людини, що повинен позбавити життя не просто людину, а свого друга, з яким не одну пляшку самогону випив. Вважав це нормальною справою, справою, яке слід зробити, вважав це виконанням звичайного патріотичного обов’язку. Те, що запропонував свої послуги добровільно, не було важливо.

На наступний після моєї розмови зі «Стахом» день прийшов Юрек. Тітка пішла до костьолу. Ми були одні в будинку. Юрко, веселий як завжди, розповідав новини за останні два дні. Я витягнув з шафи пляшку, розлив у склянки і почалася пиятика.

Коли вже були досить веселі, почав я делікатно зізнаватися, наче по-п’яному, як сильно люблю полювання, що маю навіть схований у будинку карабін і, якщо він бажає, з радістю візьму його ще сьогодні ввечері на полювання […] Погодився одразу . Оглянув з подивом мій карабін, похвалив, що він у такому доброму стані, ніби щойно з фабрики.

Випили на дорогу, я сховав карабін під полу і за неповні півгодини ми вийшли на першу лісову галявину.

Йшов першим, з готовою до пострілу зброєю. Згадав останні слова «Стаха»: «Не забудь Вимовити йому вирок, нехай знає, за що гине!». Почав згадувати слова того вироку: «Іменем Уряду Польської Республіки та іменем Командування АК …». Фігня – подумав – ось саме зараз йому той вирок для щастя потрібен!

Пройшли другу лісову галявину. Знав тут кожен поворот, кожне дерево. Обернувся швидко. Юрек йшов усміхнений. З такої близької відстані можна було прицілюватися. Вистрілив блискавично. Юрек зробив ще один крок вперед, усмішка згасла на вустах і він без слова звалився, як колода, на землю. […]

Ми мали джерела в гестапо та польської поліції. У більшості випадків вони нас попереджали про майбутні облавах і арештах. Ці люди були для нас на вагу золота. Їх не було багато. […] Одним з таких дорогоцінних джерел був ніхто інший, як комендант польської поліції в Тичині, дрібному містечку, розташованому в 8 кілометрах на південний схід Жешува.

Пех хотів, щоб, коли я піду з «Вілком» (Яном Гонсерем) і «Маераніком» на роботу в Жешув, ми зайшли на сніданок в один відкритий там ресторан. Ми зайшли, замовили хліб з маслом і взялися жваво є, запиваючи кавою. А тут двері відкриваються і входять троє поліцейських у синіх мундирах польської поліції. Одним з них (про що ми не знали), був сам комендант, який – побачивши чужі обличчя – вирішив попросити у нас документи.

Бачачи, що один з поліцейських поклав руку на пістолет, ми всі троє одночасно вихопили пістолети через поясів. «Маеранік» одним пострілом поклав коменданта, а я з «Вілком» падаємо на підлогу і відкриваємо вогонь по двох інших. Всі пригода тривала не довше п’яти секунд. Тільки через два тижні після повернення до відділу я дізнався, що один з убитих поліцейських працював на АК […]

Командир Управління диверсій (Kierownictwo dywersjami, скорочено Кедів) Головного командування АК підполковник Ян Мазуркевич – «Радослав»
(Стоїть боком) під час Варшавського повстання.
У кріслі сидить його дружина капітан Анна Мазуркевич – «Ірма», комендант зв’язківців штабу Кедіва. Фото: Національний цифровий архів Польщі

РОБОТА

У 30 кілометрах на південь від Жешува знаходилося мале село, яке називалося Гарта. Місцеве населення складалося переважно з дрібних землевласників, головною проблемою яких було прогодувати сім’ї.

Політикою не займалися, щотижня ходили до костелу і очікували кращого завтра. У цьому ж селі народилася і виросла чудова дівчина, Ядзя Перожанска. Закінчила 7-класну школу, тому на рівні села мала так зване майбутнє перед собою.

Мала світле волосся, блакитні очі і фігуру нема з цієї землі. Після смерті батька, який загинув внаслідок нещасного випадку на лісопилці, жила з матір’ю та молодшою ​​сестрою. Було зрозуміло, що за прихильністю чарівної Ядзі змагалися хлопці не тільки з Гарт, а й з усіх навколишніх сіл.

Ядзя любила розваги, тому ходила на всі місцеві забави, які не всі закінчувалися благополучно. Не раз траплялося, що хтось із слабших претендентів повертався додому з розбитою головою, в яку потрапив міцніший. Ядзя, однак, любила показних чоловіків. Одним з них був Бронек Пеневскій. […]

Бронек любив співати і це Ядзі подобалося найбільше. Але остаточно втратила від Бронека голову, коли на весіллі у знайомих, оточена, як завжди, роєм шанувальників, побачила, як Бронек, незадоволений браком місця для себе у коханої, піднявся з крісла і, ставши перед оркестром, сказав міцним, чистим голосом: « Відійдіть діди, відійдіть фраєра, бо вижену всіх до ясної холері! Як ви танцювали, то я вам не заважав, а тепер буду вами вікна вибивати ».

Закінчивши, підійшов урочисто в кут будинку, з якого витягнув добре заховану оглоблю, оббиту залізом. Всі зрозуміли, що це кінець забави і наступні танці відбудуться тільки на поправини (обід для близьких родичів наступного дня після весілля – Joanerges). Протягом хвилини в будинку стало порожньо, тому що ті, хто не вийшов через двері, втік через вікна.

Розпочався великий роман між Бронеком і чарівною Ядзею. […] Бронек вважав, проте, що не тільки любов’ю живе людина. […] Що подружжя можна перенести на потім, а Вітчизна вимагає його зараз, тому що війну відкласти не можна.

Не допомогли Ядзі прохання, сльози і спокушають посмішки. […] Бронек прийняв рішення. Любив свою дівчину і розповів їй усе. Сказав, що йде в диверсійний підрозділ воювати за Вітчизну.

Бронек Пеневскій потрапив у наш відділ восени 1943 року. Полюбив його за щирість, відкритість, вчив його у вільний час багатьом партизанським хитрощів. […] Про Ядзі він розповів мені все. Я віддавав данину його любові.

Тим часом після відходу Бронека Ядзю охопив відчай. Не бачила мети в житті. […] Почала шукати помсти нареченому. […] Пішла в місцеве гестапо і все розповіла. Що Бронек пішов у партизани, що має зброю …

Гестапо одразу вислало каральну експедицію, яка ліквідувала усю родину Бронека. Розстріляли його мати, батька, двох братів і сестру, навіть дядька, який приїхав у гості і ночував у батьків Бронека.

Через два тижні після трагедії доля Ядзі була вирішена. Виходжу з квартири перед сходом сонця, з автоматом під плащем. Заходжу по дорозі до «Маераніка». Йдемо в Гарту. Цілий день в дорозі, на місці – близько шести вечора. Зараз пам’ятаю, як по дорозі думав про Бронек. Хлопець навіть не знав, що це я пішов на цю роботу.

На місці знаходимо хлопця з місцевого підпілля. Вже темно. Приводить нас під дім Ядзі і йде. Ми під вікнами. Бачимо три силуети … Вона вдома – думаю. Стукаємо і, не чекаючи відповіді, входимо всередину. Ядзю дізнаюся відразу. Стільки чув про неї від Бронека. Що за чарівна дівчина! Ці довге волосся і ці великі блакитні очі … Побачила нас і зробилася біла, як папір.

– Ядзя Перожанска? – Питаю, дивлячись їй прямо в очі.

– Так, це я. […]

Чую, як тремтить її голос; пробує володіти собою до кінця. Її молодша сестра стоїть, як скам’яніла, мати непритомніє на підлогу. Читаю вирок.

– Ви засуджені на смерть за зраду Польської держави, вирок буде виконано негайно. Даю вам десять хвилин на молитву і прощання з ріднею.

Великі, як горох, сльози з’явилися на очах Ядзі. Сестра зі спазматичним плачем висне у нього на шиї, вони піднімають мати з підлоги і кладуть на ліжко. Бачу, як Ядзя робить знак хреста на грудях, і чую, як шепоче молитву. Так проходить кілька хвилин.

Беру Ядзю за руку і веду її до дверей, проходжу «Маераніка», який стоїть у дверях, як скам’янілий. Бачу, що у нього сльози на очах. Ще кілька кроків і стодола. Ставлю під стодолу напівнепритомному від страху Ядзю, обличчям до себе, роблю один крок назад і піднімаю автомат. Цілюсь в голову.

Ніч місячна, бачу це чарівне тіло перед собою і в останній момент відчуваю певного роду жаль. Знижую приціл і одночасно натискаю на гачок. Щоб не в голову – думаю – як вона буде виглядати в труні. Друга серія … і кінець усьому! Ядзя Перожанска перестала існувати … І чому? Це було питання, який терзав мене потім тижнями.

Автор (судячи з уніформі – в сторожових сотнях американської армії у західній окупаційній зоні Німеччини – Joanerges).

УКРАЇНЦІ

[…] Моєму колезі з «Четирнадцаткі» «Твардого» (Вільгельму Цвекові), який з братом жив на Пасіках у Львові, українці вбили всю родину: батька, матір і братів-сестер.

Хоч він і брат врятувалися, але обидва ніколи не могли забути цю трагедію і, нарешті, брат «Твардого» застрелився на танцях, на очах у своєї дівчини та кількох колег. Сам «Твардого» теж мав схильність до самогубства, тому на п’янці треба було за ним стежити, щоб не вистрілив собі в лоб.

Саме цей «Твардий» (другий псевдонім його – «Вілусько») після […] мого прибуття в Ласкувкі був призначений самим «Драже», разом зі мною, «Словеком» і «Луїсом», до спеціального каральний відділ, створений для ліквідації українців. Це була наша регулярна щоденна робота. На велику роботу долучалися ще «Шофер» і «Мушка».

Наші операції були за своїм типом близькі до українських, з тією лише різницею, що ми обирали села, де переважало польське населення, бо завдяки цьому нам було легше прикінчити українців.

Не було в цих акціях жодної жалості, жодних вибачень. Не міг я скаржитися і на своїх товаришів по зброї. Тільки «Твардого», який мав особисті претензії до українців, перевищував сам себе.

Коли ми входили в український дім, наш «Вілусько» ставав буквально шаленим. Фігурою, як добре розвинена горила, коли тільки бачив українців, очі виходили йому з орбіт, з відкритих губ починала капати слина і він справляв враження скаженого.

Я з «Луїсом» переважно ставали під двері та вікна, а напівнепритомному «Твардого», старий ножевік з львівських Пасік, кидався на скам’янілих українців та різав їх на шматки. З нечуваною спритністю розпорював їм животи чи розрізав горлянки, аж кров бризкала на стіни. Неймовірно сильний, часто замість ножа використовував звичайну лавку, якій розколював черепа, як макові головки.

Одного разу зібрали три українські родини в одному домі й «Твардий» вирішив прикінчити їх «весело». Одягнув знайдену на полиці капелюх, взяв зі столу скрипку, почав грати на ній. Розділив українців на чотири групи та при звуках музики наказав їм співати «Тут узгір’я, там долина, в дупі буде Україна …». І під загрозою мого пістолета бідолахи співали, аж шибки у вікнах дрижали.

Це була їхня остання пісня. Після закінчення концерту «Твардого» так жваво взявся за роботу, що ми з «Луїсом» утекли в сіни, щоб і нас часом помилково не зарізав. […]

У ліквідації українців нам допомагала також місцева громадянська міліція [органи внутрішніх справ соціалістичної Польщі – Joanerges]. Ми мали одне «своє» підрозділ, розташоване в районі Динова, близько Сяна, яке допомагало нам тим, що після арешту українців, які підозрювалися в підпалі польських сіл, вони просто віддавали їх нам для розстрілу.

Замість відвозити їх до головної комендатури або до судів, давали нам знати через зв’язкового, що такий і такий українець чекає нас у відділку та може бути забраний. Така робота була тільки для мене і «Твардого».

Йшли туди переважно ввечері і потім – до річки. Тут ставили людину на підвищення і для вірності дірявили її кулями з автоматів, так що вже мертве тіло падало в воду. […] Ці тіла спливали на поверхню тільки через тиждень. Пливли за течією, роздуті, як вагітні, сині, повні дірок. […]

У диверсійному підрозділі робилися часом речі, які навіть мені самому не подобалися. Не раз під час війни треба було за якусь зраду до стінки ставити жінку і виконувати вирок.

Сам брав участь в таких ліквідаціях і вважав тоді це справою нормальним. Але «Твардого», який любив катувати України, не робив для жінок жодних поблажок.

Одного разу, йдучи через село з «Твардого» і «Луїсом», увійшли в будинок, де жили три дівчини. Під час розмови з’ясувалося, що одна з них – українка. Оскільки вона була молода і дуже красива, «Твардого» вирішив, що кращою карою за її українське походження буде, якщо ми всі троє ізнасілуем її.

Я був цією ідеєю неприємно здивований, але зробив кам’яне обличчя, бо немає нічого гірше для 19-річного хлопця, ніж зізнатися в слабкості. Ніхто не протестував. Дівчину відвели в окрему кімнату.

Увійшовши після «Твардого» і «Луїса» в спальню, застав бідну дівчину істерично здригається. Я відчував себе по-дурному, почав її шкодувати та не знав, що робити. Нарешті, сів на край ліжка і почав делікатно гладити її по довгих, чорним, як оксамит, волоссю. Почав її просити, щоб перестала плакати, і навіть пробував її умовити, що може ще все добре закінчиться, хоча в глибині душі, знаючи вже добре «Твардого», знав, яким той кінець буде. Однак мені стало дуже недобре.

Дівчина була красива та ще така молода, що в житті, напевно, нікому шкоди не зробила і мала таке ж право на життя, як кожен з нас. Єдине, що мала нещастя народитися українкою – і тому її доля була вже визначена.

Я надто був зайнятий своєю партизанської кар’єрою і своїм «патріотизмом», щоб тоді вийти і заявити «Твардого» прямо в очі, що ми робимо велику свинство і ту дівчину слід помилувати. Я мав те ж військове звання, що й «Твардого», тому ні про які накази мови бути не могло.

Ось тільки мій спосіб мислення був таким простим … Вважав, що перша сходинка до героїзму – це бути твердим, як «Твардого». Дотримуючись цієї філософії, не думав у цілому про порятунок дівчини.

Я нічого їй не зробив, це правда, але головним чином тому, що насильство не діяло на мене хвилююче, а істеричний плач дівчини діяв на мене швидше депресивно. Захлестнув собі волосся, «витираючи від поту» сухий лоб, вийшов до кімнати, де колеги розважалися розмовою з двома польками.

Підтвердив, що віддаю дівчину на розсуд «Твардого», з легким, однак, натяком, щоб їй подарувати життя. «Твардого», хоча і подивився на мене як на божевільного, несподівано погодився на це легко, але зазначив: «Ти,« Жбік «, завжди маєш ідіотські ідеї».

Однак просто так це не закінчилося, і хоча «Твардого» подарував їй життя, але витягнув її голу на кухню і розігрів червоного кочергу, прикладав її до тіла дівчини, поки не з’являлися червоні смуги. І в такому стані, повністю голу, викинув бідну дівчину на вулицю. Рятуючи життя, по коліна в снігу, в тріскучий мороз, вона побігла до сусідів.

Після того випадку з дівчиною я переконався, що «Твардого» мав виключно хороший «нюх» на українців. Адже ту дівчину розпізнав одразу, хоча мешкала з двома польками. Переконав мене в цьому його таланті ще один випадок, два дні потому.

Коли ми поверталися ввечері на свою квартиру в Ласкувці, «Твардого» зачепив перехожого, який спокійно йшов, і запитав його, чи не українець чи він випадково.

Той, хоч і мав трохи дивний акцент, з абсолютною впевненістю сказав: «Я, панове, греко-католик, я не українець!».

«Твардого», однак, попросив мене, щоб потримав його під дулом пістолета, сам зняв ремінь від штанів і почав безжально бити мужика по обличчю. Спочатку бідака навіть протестував і кричав, що, мовляв, це за порядки, за що ми його б’ємо, якщо він не українець, а тільки греко-католик. Але «Твардого» бив його щоразу все сильніше.

Нарешті біль, схоже, стала настільки сильною, що перехожий, підскакуючи на одній нозі, як поранений заєць, погодився з нами в усьому: «Так, я українець, курвін син я …». У цей момент допит закінчився, а вирок було виконано «Твардого», який звичним рухом перерізав приреченому горлянку. […]

Праворуч стоїть «Твардого» (1944)

ЗАВЕРШЕННЯ

[…] Коли стріляєш в людину, яка говорить тією ж мовою, що і я, якого навіть знаєш багато років, складно це було якось пояснити власної совісті. В ім’я чого і що нас схиляло до вчинків, які в цивілізованому світі прирівнювалися до вбивств? Робилося чи це «в ім’я Вітчизни», або було це в рамках військових дій?

Наш боргом було сліпий послух, пов’язане з вродженим патріотизмом. Нашим обов’язком було показати світові, що поляк ніколи не здається і що за «вашу і нашу свободу» зникне з посмішкою на вустах. А в реальності також часто, поки жив, вбивав усіх, які не були на його боці або теж не погоджувалися з нашими ідеями – а точніше з рішеннями нашого командування.

Розумію, що, читаючи це, можна не довіряти і звинувачувати мене в грубому перебільшенні. Це зрозуміло, якщо врахувати, що жоден учасник тієї партизанської боротьби нічого на цю тему не написав.

Ніхто сьогодні не хоче брати відповідальність за повне фіаско наших військових дій, сучасні «діячі» воліють фальсифікувати історію, ніж проливати світло на дійсні події та застерігати майбутнє покоління від вчинення подібних помилок.

Про Службу безпеки ОУН, яка теж виконувала смертні вироки, читайте тут

З кожної історії можна зробити висновки і чогось навчитися, якщо спиратися тільки на правду. Для того в цій книзі пишу тільки про бойові дії, в яких брав безпосередню участь. Не пишу про речі, про які мені розповідали і яких свідком не був. Подаю тут факти з життя простого солдата Армії Крайової.

З кожної історії можна зробити висновки і чогось навчитися, якщо спиратися тільки на правду. Для того в цій книзі пишу тільки про бойові дії, в яких брав безпосередню участь. Не пишу про речі, про які мені розповідали, і свідком яких не був. Подаю тут факти з життя простого солдата Армії Крайової.

Через роки після закінчення війни я пробував аналізувати самого себе і в кінці-кінців вирішив, що дійшов до звірячої стадії передусім через своє виховання молодості – в атмосфері зайвого патріотизму.

Кожен з нас народжується як простий камінь, який можна обтесати за власними уподобаннями. Кожен з нас, незважаючи на національність, є такий же, як і всі інші. Коли дитині втовкмачують з колиски, наскільки важливо Вітчизна і що треба за нього воювати з противником до смерті або перемоги, то дитина, коли виросте, буде воювати згідно з наказом і стріляти в кожного, хто має інші погляди чи іншу національність.

Згадуючи сьогодні ті події, намагаюся – подаючи різні приклади – виправдати себе і таких, як я, коли мова йде про величезні образах, які ми тоді заподіяли роду людському. Занадто пізно зараз просити у когось прощення, цим людям життя не повернути.

Нехай це буде ще одна пересторога для майбутніх поколінь і різних політичних організаторів. Нехай пам’ятають, що кожна війна – це трагедія, що в ній завжди гинуть молоді люди, маючи все життя перед собою, і гинуть марно. […]

«Egzekutor», Stefan Dąmbski
Ośrodek Karta, Warszawa
З польського переклав: Joanerges (joanerges.livejournal.com)
На російську перевів Анатолій Бурий

About "АлМаС"

АлМаС
Цей запис був оприлюднений у Аналитика, правда і позначений , , . Додати в закладки постійне посилання.

Залишити відповідь

