Там платять добре,але не нам


Майже кожен другий українець, за даними опитування компанії Research & Branding Group, мріє переїхати жити за кордон. У бажаючих емігрувати різні цілі та плани, але всі вони об’єднані бажанням жити краще. Безперечно, краще життя приємніше і правильніше будувати на батьківщині. Але для тих, хто все ж зважився на цей складний крок, публікується матеріал про способи виїхати, знайти себе і впоратися з труднощами життя в чужій країні.

«Факти» вже розповідали про популярну серед студентів американській програмі «Work & Travel», що дослівно перекладається як «робота і подорожі». Її суть в тому, що молода людина на три літніх місяці може відправитися в один з міст США на роботу, а потім в подорож по країні. Останні кілька років цей проект користується популярністю серед українських студентів. Програма стартує в кінці травня і закінчується незадовго до 1 вересня.

Ми поговорили з одним із учасників «Work & Travel» – 19-річним Віталієм, студентом стоматологічного факультету Київського медичного університету, що працював рятувальником в Америці.

– Ідея поїхати до Америки за програмою «Work & Travel» з’явилася у мене в 11-му класі, – розповідає Віталій. – Кілька моїх друзів її вже випробували і були дуже задоволені. Проблема полягала лише в тому, що за цією програмою, наскільки я знаю, можуть їхати студенти, починаючи з другого курсу. Я вступив до Київський медичний університет і восени минулого року почав готуватися до поїздки.

– Так рано?

– Бажано зібрати документи якомога раніше, оскільки все це робиться через компанію-посередника. У Києві їх декілька. В інших українських містах теж є фірми, що займаються проектами «Work & Travel». Поїхати за проектом можна двома способами: самому шукати роботодавця або покластися на допомогу посередників. Ми з другом пішли по другому шляху. У жовтні зайнялися документами. Їх виявилося досить багато і поступово додавалися нові, про які спочатку і мови не було. Наприклад, з’ясувалося, що потрібна нотаріально завірена довідка про те, що я обіцяю скласти іспити в своєму вузі до поїздки в США. Для американців важливо, щоб ми не пропускали заняття і їхали без академзаборгованостей.

– Допомога фірми-посередника, зрозуміло, потрібно оплачувати. Це велика сума?

– Вона розбита на кілька платежів. Сама програма «Work & Travel» коштує певних грошей, але і, звичайно, фірма теж бере за посередництво. Разом з усіма документами і квитками на літак програма обійшлася мені в суму, що трохи перевищує дві тисячі доларів. В Америці я познайомився з хлопцем з Болгарії, який займався поїздкою сам. Вийшло на тисячу доларів менше. Але метушні з документами було дуже багато. У нашому випадку фірма-посередник сама зв’язується з роботодавцями, призначає співбесіди, домовляється з посольством. Коли ми приїхали в цю компанію в перший раз, нам дали список вакансій, де потрібні студенти. Спочатку у мене виникла ідея спробувати себе асистентом стоматолога, але виявилося, що в медичних установах ми не маємо права працювати. Можна розраховувати тільки на сферу обслуговування. У цьому списку були офіціанти, менеджери ресторанів, покоївки, оператори парків атракціонів і рятувальники. У мене є знайомі, які працювали в США рятувальниками. В принципі, вони залишилися задоволені. Я теж зупинився на цій вакансії.

– А місто в США можна вибирати самому?

– Спочатку ти повинен визначитися з вакансією, а потім вже фірма зв’язується з цією програмою і дізнається, в яких містах потрібні подібні співробітники. Через деякий час мені надали кілька міст, де я міг працювати рятувальником у басейнах. Я відразу зупинився на передмісті Вашингтона, в десяти кілометрах від міста. Після того як вибір був зроблений, нам призначили співбесіду з компанією, яка буде у відповіді за нас на території Америки. Її представники прилетіли до Києва і з кожним особисто провели співбесіду. Питання були найрізноманітніші. Для них важливо визначити рівень нашого англійської мови. Через якийсь час мені передзвонили і сказали, що я прийнятий, але тепер слід пройти тренінг.

– Це обов’язкова умова для кожної вакансії?

– Ні, тільки для рятувальників. Причому за тренінг треба доплатити 200 доларів. В одному зі столичних басейнів на три дні орендується кілька плавальних доріжок. Тренінг складається з двох частин: лекцій та практичних занять. В Америці рятувальник зобов’язаний стежити за чистотою басейну, наявністю хімікатів у воді, підтримкою порядку на доріжках. Вчили, як вести себе в критичних ситуаціях, як робити масаж серця. Практичні заняття ми здавали на манекенах. Нас розбили на три групи по 15 чоловік. Було кілька хлопців, які не змогли пройти тренінг. Це останнє випробування перед початком подачі документів в посольство. Правда, тут мені не дуже пощастило, я отримав візу лише з другого разу. Тому вилетів до Америки на два тижні пізніше товариша, з яким ми спочатку домовлялися їхати за цією програмою.

– Знання англійської мови має бути достатньо високим?

– Я чув хлопців, які не дуже добре володіли мовою. Рівень знань визначається ще на першій зустрічі з роботодавцями. Якщо він недостатній, пропонують відвідувати курси. Коли проходиш співбесіду в американському посольстві, то говориш з офіцером теж англійською мовою. Нам відкривають робочу візу, відповідно рівень знань повинен бути хороший.

– Коли ти дізнався, скільки будеш отримувати і де доведеться жити?

– Це стає відомо в Києві ще під час підбору вакансії. Зарплата практично у всіх студентів однакова. Мені платили 7 доларів 80 центів на годину. Якщо в тиждень працюєш 40 годин, то кожен наступний вважається надурочних і за нього вже платять 11 доларів 70 центів. У контракті записано, що наша робочий тиждень повинна становити мінімум 48 годин. На жаль, у мене не завжди так виходило. Що стосується житла, то є два варіанти: або сам шукаєш, або його надає компанія. Ми вибрали другий варіант і залишилися задоволені. Я летів до Америки і приблизно вже знав, в якому районі знаходиться моя квартира. Проблема виникла через те, що моєму другу, який прилетів раніше, підібрали інші апартаменти, і нам знадобилося кілька днів, щоб оселитися разом.

Зазвичай, коли студенти за цією програмою прилітають до Америки, в аеропортах їх уже зустрічають представники програми «Work & Travel». Насамперед нас доставили в офіс у Вашингтоні, щоб ми заповнили всі папери, а потім розвезли по апартаментах. Наш будинок представляв із себе цілий комплекс. По суті, це готель, в якому люди орендують квартири на довгий час. У комплексі є свій офіс, басейн, спортзал. Наша квартира складалася з кухні, вітальні, трьох кімнат і двох ванн. Нас було шестеро. Проблема полягала в тому, що серед хлопців була дівчина. Це студентка з Пітера, вона сама не очікувала, що її сусідами будуть п’ятеро хлопців. Це прорахунок компанії-роботодавця. Дівчина намагалася спочатку якимось чином вирішити питання, але врешті-решт все залишилося як і раніше. Ми чудово уживалися разом, жодних побутових проблем не було.

– Ти весь час працював в одному і тому ж басейні?

– Щотижня видавалося розклад. Там було вказано, де, по яких днях ми працюємо. Басейни розташовувалися в самих різних місцях, це вже як пощастить. Ми відразу купили собі велосипеди. Довелося викласти за нього 250 доларів. Їдучи, я просто залишив його в квартирі. Можна було купити велосипед і у компанії, яка відповідала за нашу програму. Це обійшлося б мені в сто доларів. А якщо велосипед залишався в хорошому стані, його можна було продати цієї ж компанії за 50 доларів. Але мінус в тому, що в такому випадку я не зміг би сам вибирати собі велосипед, а повинен був задовольнятися тим, що мені нададуть.

– Скільки годин на день ти зазвичай трудився?

– Мінімум по сім. А перші два тижні – по 12. Це був новий басейн, який тільки відкрили, я трудився без вихідних з 9 ранку до 9 вечора. Кожні 45 хвилин робиться перерва на 15 хвилин, коли ти можеш піти поїсти. Що стосується зарплати, то вона виплачується кожні два тижні. Видається чеком, з яким йдеш в банкомат або банк і перекладаєш цю суму на свою картку. Готівки у мене практично не було, а картку я завів в перший же день приїзду до Америки. Це безкоштовно.

– Чи траплялися якісь екстрені ситуації?

– Слава Богу, немає. Моя робота була нескладна, але, звичайно, нудна. До того ж спочатку здається, що ти отримуєш досить великі гроші, але коли проводяться всі виплати, то на картці залишається не так багато. З кожного чека відразу ж знімали плату за житло. На місяць за квартиру я віддавав 400 дол, плюс 60 дол на екіпірування: шорти, плавки, кепку, дві футболки і аптечку. Перший час було дуже складно зорієнтуватися в побутових питаннях. До поїздки нас ніхто не інструктував з приводу чеків і можливих витрат. Загалом, виходило, що з кожного чека у нас залишалася рівно половина зароблених грошей. За перші два тижні я отримав близько 800 дол

– Ти собі зробив подарунок з першої зарплати?

– Купив дуже хороші навушники, які в Америці в два рази дешевше, ніж у Києві, і годинник. Речі там коштують на порядок дешевше, ніж в Україні. Якісна техніка відповідає рівню наших цін. На їжу з відвідуванням кафе і піцерій йде 100 дол на тиждень.

– Чим ви займалися у вільний час?

– У клуби ходити не могли, бо в Америці повноліття настає з 21 року, тому нам вхід був туди заборонений. Часто їздили до Вашингтона, гуляли, ходили по музеях. Один раз вибралися в Нью-Йорк. Дорога зайняла чотири години на автобусі. Нью-Йорк вражає, але він дуже брудний, величезна кількість людей, машин і нескінченні пробки. У нас було вісім годин вільного часу, ми просто походили по відомим вулицями, Центральному парку і поїхали додому. У Вашингтоні жити набагато спокійніше, але місто мені здався якимось нудним.

– Програма, за якою ви їздили, називається «Робота і подорожі», зазвичай студентам надається кілька тижнів для поїздки по Америці.

– Так, але в цьому році українським студентам чомусь заборонили подорожувати. Наша віза закінчилася 1 вересня, на наступний день після закінчення трудового контракту.

– Тобі вдалося в Америці зібрати грошей?

– Скажімо так, я покрив всі витрати, пов’язані з цією програмою. Але нічого не заробив. Один час у мене були деякі проблеми з роботодавцем і близько місяця мені давали менше годин, ніж було потрібно. Я трохи посварився з керівництвом, за що був покараний. Але коли це переросло в правило, я обурився. Потім не витримав, написав листа фірмі, відповідальної за мою програму, і мій графік відновили. Америка – бюрократична країна, і не треба боятися відстоювати свої права.

– Що було найбільшою несподіванкою для тебе в США?

– Складно сказати, скоріше, це внутрішнє відчуття відповідальності за самого себе. Рішення побутових питань, з якими зіткнувся вперше. Наприклад, я навчився готувати, у мене непогано виходить суп. Тепер уявляю, як розраховувати і економити гроші, що і де купувати. Знаєте, чого мені найбільше не вистачало з їжі? Каші. У них немає ні гречки, ні вівсянки. З каш тільки рисова. А ще я дуже сумував за нашим молочним продуктам. Зате кола там коштує дешевше, ніж звичайна вода. Стрижка в перукарні обходиться в 16 доларів. Прання брудної білизни – 2 долари і 20 центів. На кожному поверсі в нашому будинку була спеціальна кімната з пральними машинами, якими ти можеш користуватися в будь-який зручний час.

– Нудьгував по дому?

– Шалено. Через півтора місяці нудьгувати починали абсолютно все. І під кінець дуже хотіли поїхати додому. Через проблеми в університеті мені довелося трохи раніше закінчити програму. Все мені заздрили, що я вже їду додому.

– Отже, вдруге за цією програмою ти б вже не поїхав?

– Швидше за все, немає. Коли ти там перебуваєш і розбираєшся, як все влаштовано, то розумієш, що насправді нам платять копійки. Для нас це начебто великі гроші, а у американців ніхто не хоче за таку плату працювати.

Таїсія Бахарєва, facts.kiev.ua

About "АлМаС"

АлМаС
Цей запис був оприлюднений у Аналитика, Гроші, Мандри, правда і позначений , , , . Додати в закладки постійне посилання.

Залишити відповідь

